حریم و مرز در رابطه

تعریف حریم و مرز در رابطه

اکثر اوقات در جلسات زوج درمانی و مشاوره قبل از ازدواج، درباره داشتن حد و مرز و حریم خصوصی در رابطه صحبت میکنم.
چون که اگه حد و مرزی در رابطه عاطفی مشخص نباشه یا زوج از اهمیت آن مطلع نباشن، رابطه دچار آسیب خواهد شد. مخصوصاً زمانی که یکی از طرفین نیاز بیشتری به خلوت و حریم خصوصی داره.

اگه بخوام به زبان ساده داشتن حریم و مرز در رابطه رو براتون تعریف کنم میشه گفت: که حریم و مرزبندی مشخص میکنه که پایان تو و آغاز من در رابطه کجاست. به عبارتی میشه گفت: که حد و مرزها در رابطه مشخص میکنه طرف مقابل تا کجا و در چه زمینه هایی میتونه جلو بیاد.

داشتن مرز در رابطه نشانگر سلامت رابطه هست پس نباید بعنوان مزاحم در رابطه به آنها نگاه کرد.
توی این مقاله مفصل درباره تمام جزییات و اهمیت حد و مرز در رابطه و چگونگی تعیین این مرزها صحبت میکنم . تا انتهای مقاله همراه کلبه امن باشین.

نشانه های نداشتن حد و مرز در رابطه

آیا احساس می کنید که دیگران شما را زیر پا له می کنند؟
آیا از ترس شروع بحث و جدل یا تنها ماندن ، نیازهای خودتون را ابراز نمی کنید؟
آیا “نه” گفتن برای تان خیلی دشوار است؟
آیا از این که به دیگران بگوئید کاری که می کنند بر خلاف میل شماست می ترسید؟

موقعیت های شبیه به این سوالات زمان هایی هستند که اهمیت داشتن حریم و مرزبندی را دو چندان می کند. در این مقاله قصد دارم درباره اهمیت و لزوم تعیین حریم شخصی ، چه زمان هایی باید حریم و محدوده خود را تعیین کنیم و قواعد انجام آن صحبت کنم .

  تعیین محدوده و حریم ها ، باعث روابط خوب، اعتماد به نفس بالا و زندگی عاطفی سالم می شود و این افراد زندگی موفق تری دارند. در واقع در رابطه با همه باید حریم های لازم را تعیین کرد. مشخص کردن مرز در روابط نه برای ناراحت کردن دیگران بلکه برای اهمیت دادن به خودتان است. وقتی تصمیم به تعیین حریم می کنید باید منتظر توبیخ و احتمالا تحقیر شدن از طرف کسانی باشید که سال ها با آن ها رابطه دارید. آنها باور نمی کنند که شما چنین حرف هایی بزنید. اما فقط بدانید که در حال تبدیل شدن به یک فرد ارزشمند هستید. کاملا موافقم که تعیین محدوده استاندارد و حریم شخصی کار دشواری است و همین باعث می شود که خیلی ها پیش خودشان فکر کنند آیا به زحمتش می ارزد ( مطمئن باشید که می ارزد).

چه زمانی باید مرزبندی کرد؟

اولین نشانه لزوم تعیین حریم و مرزبندی، تجربه آسیب دیدن ، ناکامی ، خشم یا مورد سوء استفاده قرار گرفتن است. بطور مثال شما از یک نفر می خواهید که پنجره را بخاطر سرما ببندد و او در جواب به شما می گوید : “قاعدتاً نباید سردت باشه! “. شاید متوجه نباشید که این فرد مشغول زیر پا گذاشتن محدوده های شماست . یا مثلاً گاهی عصبانی هستید و به شما گفته می شود ” دلیلی برای عصبانیت تو وجود نداره . شما بجای اینکه حق این فرد را برای اظهار نظر در مورد احساسات تان زیر سوال ببرید، در مورد احساسات خودتان شک می کنید. یا یک نفر چیزی از شما قرض می گیرد و آن را در وضعیت نامناسبی برمی گرداند. شما عصبانی می شوید اما نمی توانید بگویید ” ممنون میشم وسایل من را همان طور که به شما تحویل دادم برگردانید.”احتمالا چنین لحظاتی را تجربه کردیم . وقتی حریم ها را مشخص کنیم میتوانیم عقاید خود را بیان کنیم و به فرد مقابل بگوییم که رفتارش برای ما قابل قبول نیست . برای بهتر متوجه شدن جاهایی که به مشخص کردن حریم نیاز است کافی است دقت کنید چه لحظاتی عصبانی می شوید و چه اتفاقی بین شما و فرد دیگر رخ می دهد و سعی کنید متوجه شوید که آیا دلیل این تعاملات نا امید کننده ، نامشخص بودن حریم ها بوده است . مشخص کردن حریم شخصی باعث می شود که از تعامل با دیگران ترسی به دل راه ندهید. این خودکاوی ها به شما کمک می کند اهمیت داشتن محدوده استاندارد را بهتر درک کنید.

نحوه مشخص کردن مرزبندی و حریم ها

مشاهده،: اولین قدم برای برقراری حریم های سالم با اطرافیان این است که درمورد موقعیت هایی که باعث بروز احساسات منفی مثل خشم ، ناکامی..‌. می شوند یادداشت بنویسید .  بدانید که تعیین حریم ها کاری زمان بر است . هیچ کس نمی تواند صبح از خواب بیدار شود و به خودش بگوید ” می خواهم در دنیای اطرافم حریم تعیین کنم . پس باید صبور و پر تلاش باشید. به دیگران فرصت محدودی برای زیر پا گذاشتن حریم های تعیین شده خود بدهید. ممکن است برخی افراد بخواهند شما را خسته کنند و وانمود کنند که حرف شما را نشنیده اند. اگر سه بار یک حرف را تکرار کرده باشید ، حتما آن را شنیده اند . پس دیگر نیازی به تکرار کردن نیست و بهتر است شروع به تعیین حریم کنید. همیشه از کلمه “من “ استفاده کنید . وقتی که با استفاده از ضمیر ” من ” حریم ها را مشخص می کنید احتمال کمتری دارد که فرد مقابل وارد حالت دفاعی شود. در هنگام تعیین حریم ها، بهتره که مکالمات مختصرو مفید باشند. معمولا افرادی که حریم خاصی ندارند دچار این عادت هستند که خودشان و مواضع شان را برای همه توضیح دهند. وقتی دیگران مصرانه از شما خواستار توضیح هستند مطمئنا ً معذب خواهید شد. گاهی اوقات کم می آورید و شروع به توضیح دادن می کنید. اما مهم این است که دست از تلاش بر ندارید . آماده سازی : وارد هر بحث و جواب نشوید . به این فکر کنید که اهمیت حریم ها در کجای زندگی تان بیشتر از همه است و فعلا روی همین حوزه ها متمرکز شوید . هیچ وقت حریمی را اعلام نکنید، اتمام حجت نکنید مگر اینکه بتوانید تا آخر پای آنها بایستید. تعیین حریم بدون پیگیری آن هیچ فایده ای نخواهد داشت. نگران ضربه زدن به احساسات دیگران نباشید. نمی توانید همزمان با تعیین حریم مواظب احساسات دیگران هم باشید. یکی را باید انتخاب کنید.


در ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻗﺒﻞ ﮔﻔﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺣﺮﯾﻢ و ﻣﺮز ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﺳﺎده ﯾﻌﻨﯽ ﭘﺎﯾﺎن ﺗﻮ و آﻏﺎز ﻣﻦ در راﺑﻄﻪ ﮐﺠﺎﺳﺖ. ﻣﺮزﺑﻨﺪی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺗﻤﺮﯾﻦ اﺳﺖ وبه مرور ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﺷﺪ ﮐﻪ داﺷﺘﻦ ﺣﺮﯾﻢ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﭼﻘﺪر زﻧﺪﮔﯽ ﺗﺎن را ﺳﺎده ﺗﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﭘﺲ ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﺧﻮدﺗﺎن زﺣﻤﺖ ﺑﺪﻫﯿﺪ و ﺑﻌﺪ از آن ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮐﺎرﺗﺎن را درو ﮐﻨﯿﺪ. ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺮﯾﻢ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ و در ﻫﺮ ﻣﻮﻗﻌﯿﺘﯽ در دﻓﻌﺎت اول ﮐﺎر ﺧﯿﻠﯽ ﺳﺨﺘﯽ اﺳﺖ اﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺮور زﻣﺎن ﺑﺮاﯾﺘﺎن ﺳﺎده ﺗﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. اﮔﺮ اﺣﺴﺎس ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪی از ﺑﺎﺑﺖ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻫﺎی ﺧﻮدﺗﺎن دارﯾﺪ، ﺑﺪاﻧﯿﺪ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﭼﻮن ﺷﻤﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﺘﻔﺎوت رﻓﺘﺎر ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ. ﻗﻮی ﺑﺎﺷﯿﺪ و اداﻣﻪ دﻫﯿﺪ. ﺑﺎﻻﺧﺮه دﯾﮕﺮان ﺑﻪ ﺷﻤﺎ اﺣﺘﺮام ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ و ﭼﺎﻧﻪ زﻧﯽ ﻫﺎ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻪ ﻣﺮور اﻓﺮاد ﻣﺘﻮﺟﻪ ﻣﯽ شوندکه.ﮐﻪ ﻣﻨﻈﻮرﺗﺎن از “ﻟﻄﻔﺎ ﺳﺮ وﻗﺖ ﺗﺸﺮﯾﻒ ﺑﯿﺎرﯾﺪ” ﭼﯿﺴﺖ .

ﮔﺎﻫﯽ اوﻗﺎت ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺮﯾﻢ ﻫﺎ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮ از ﮔﻔﺘﻦ ﯾﮏ “ﻧﻪ” ﺳﺎده اﺳﺖ .

در اﯾﻦ ﻣﻮاﻗﻊ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی ﺧﻮدﺗﺎن را ﻋﻤﻠﯽ ﮐنید. ﯾﻌﻨﯽ کسانی که به حریم ﻫﺎی ﺷﻤﺎ اﺣﺘﺮام ﻧﻤﯽ ﮔﺬارﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﺳﺮی ﻋﻮاﻗبی را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐنند. اﮔﺮ ﺑﯽ اﺣﺘﺮاﻣﯽ ﺑﻪ ﺣﺮﯾﻢ های شما ﻋﻮاﻗبی نداشته باشد، ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﮐﺴﯽ ﺷﻤﺎ را ﺟﺪی ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻄﻮر ﻣﺜﺎل ﮔﺎﻫﯽ ﻻزم اﺳﺖ ﺑﺮ ﺧﻼف ﻣﯿﻞ ﺗﺎن ﻗﺮار ﻣﻼﻗﺎت را ﺗﺮک ﮐﻨﯿﺪ ﯾﺎ ﻣﺪﺗﯽ در دﺳﺘﺮس ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ ﯾﺎ… در ﻫﻨﮕﺎم ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮدن ﺣﺮﯾﻢ و ﻣﺮز ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﭼﯿﺰی ﺑﻪ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﻣﺮﺑﻮط اﺳﺖ و اﺟﺎزه ﻧﺪﻫﯿﺪ ﮐﻪ دﯾﮕﺮان ﻣﺸﮑﻼت ﺧﻮدﺷﺎن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺸﮑﻞ ﺷﻤﺎ ﺟﺎ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﻣﺜﻼ اﮔﺮ ﻣﺪام ﻗﺮض ﻫﺎی دﯾﮕﺮان را ﺑﻪ ﻋﻬﺪه ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ آﻧﻬﺎ ﻫﯿﭻ وﻗﺖ نمی ﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻋﻮاﻗﺐ ﺑﯽ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺘﯽ ﺧﻮد را ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ و در ﺿﻤﻦ ﺑﻪ ﺧﻮد ﺑﮕﻮﺋﯿﺪ؛ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﻪ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﻣﯽ ﺷﻮد ؟ (اﮔﺮ ﻣﺪت ﻫﺎ ﺷﻤﺎ وﻇﯿﻔﻪ ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ را داﺷﺘﯿﺪ). ﺑﻪ ﯾﺎد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻫﯿﭻ ﻟﺰوﻣﯽ ﻧﺪارد ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ را ﺑﺮای دﯾﮕﺮان ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻧﺪﻫﯿﺪ . “ﻧﻪ” ﺧﻮدش ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﯾﮏ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﮏ ﮐﻠﻤﻪ ای اﺳﺖ . اﮔﺮ دوﺳﺖ ﻧﺪارﯾﺪ ﮐﺎری را ﺑﺮای ﮐﺴﯽ اﻧﺠﺎم دﻫﯿﺪ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻧﯿﺴﺖ. اﺟﺎزه ﻧﺪﻫﯿﺪ ﮐﺴﯽ ﺑﺎ ﭼﺮب زﺑﺎﻧﯽ از ﺷﻤﺎ، ﺳﻮاﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ . ﻧﮕﺬارﯾﺪ ﺟﻮاب ﻣﻨﻔﯽ ﺗﺎن ﺑﺎ ﺗﺮدﯾﺪ ﻫﺎﯾﺘﺎن، ﻣﻌﻨﺎی ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽپیدا ﮐﻨﺪ. د

اﺷﺘﻦ ﻣﺮز و ﺣﺮﯾﻢ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺪاﻧﯿﺪ؛

● ﭼﻪ ﻣﺸﮑﻼت، ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻫﺎ و وﻇﺎﯾﻔﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دﯾﮕﺮان اﺳﺖ و ﭼﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟیل ﺷﻤﺎ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ وارد ﺑﺤﺚ ﻫﺎی ﺑﯽ ﻓﺎﯾﺪه و ﻧﺎﺗﻤﺎم ﻧﻤﯽ ﺷﻮﯾﺪ. ● وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ درﺧﻮاﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﯽ دﻫﯿﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ اراده و ﺧﻮاﺳﺖ ﺧﻮدﺗﺎن اﺳﺖ ﻧﻪ اﺟﺒﺎر، اﺣﺴﺎس ﮔﻨﺎه، اﺣﺴﺎس وﻇﯿﻔﻪ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ. ● ﺑﺮای آﻧﭽﻪ در اﺧﺘﯿﺎر دﯾﮕﺮان ﻣﯽ ﮔﺬارﯾﺪ ﻣﺤﺪوده ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ و از اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع آﮔﺎه ﻫﺴﺘﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺷﻤﺎ ﺑﯽ ﻧﻬﺎﯾت ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. نیازهای شما برآورده می شود، زیرا از به زبان آوردن آنها باکی ندارید.


امیدوارم این مقاله بهت کمک کرده باشه. اگه راهنمایی بیشتر میخوای به واتساپم پیام بده.

این مقاله را به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

معایب ازدواج سفید چیست
مقالات

معایب ازدواج سفید چیست

 در جلسات زوج درمانی و مشاوره قبل از ازدواج بارها پیش اومده که وقتی از زوج

ازدواج سفید چیست
مقالات

ازدواج سفید چیست

اینکه ازدواج سفید چیست و چه معایب و فایده ای دارد از موضوعات پر چالشِ

استرس قبل از ازدواج
مقالات

استرس قبل از ازدواج

بارها در بین مراجعینی که در پروسه ازدواج هستن و وارد جلسات مشاوره شدن، شاهد