هوش هیجانی و ازدواج

یکی از مواردی که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج و جلسات زوج درمانی مورد بررسی قرار میگیره، میزان هوش هیجانی در زوج می باشد.  چون که هوش هیجانی و ازدواج موفق رابطه مستقیمی با هم دارند.

در این مقاله قصد دارم رابطه هوش هیجانی و ازدواج رو واضح و شفاف برات توضیح بدم تا از اهمیت این موضوع مطلع بشی. همین طور یاد بگیری چطور هوش هیجانی خودت روتقویت کنی تا شاهد افزایش صمیمیت و عشق در رابطه ت باشی.

پس پر انرژی تا انتهای همراه کلبه امن باش.

تأثیر هوش هیجانی و ازدواج موفق

انتخاب همسر مناسب، برای رسیدن به زندگی زناشویی موفق خیلی مهم است. ازدواجی موفق است، که همسرتان هم به اندازه ی شما در زندگی مشترک تلاش کند و این مستلزم این است که از درجه ی هوشی و حداقل هم سطح شما برخوردار باشد.

البته منظور از هوش، تحصیلات نیست. بلکه منظور آن است، که زن و شوهر به لحاظ بهره ی هوشی در یک ردیف قرار داشته باشند، تا بتوانند مسائل را به یک شکل ببینند و درباره ی آنها به یک شکل صحبت کنند.

اگر یکی از طرفین، همیشه گمان کند که همسرش متوجه منظور او نشده است، شرایط خوشایندی ایجاد نمی شود.

بررسی ها نشان داده است که ازدواج های با دوام، همبستگی قابل ملاحظه ای با ضرایب هوشی زن و مرد داشته اند‌. اگر بهره ی هوشی زن و شوهر به یک اندازه باشد، رابطه زناشویی با مشکلات کمتری روبه رو می شوند.

کسانی که از نظر هوشی ضعیف هستند، مسائل را به راحتی متوجه نمی شوند و باید آنها را با آماده سازی فراوان متوجه کرد .

یکی از انواع مهم هوش، که در این مقاله مد نظر است، هوش عاطفی یا هیجانی است، که اهمیت بالایی در تداوم و صمیمت زندگی مشترک دارد.

هوش عاطفی، پیش بینی کننده ی قوی موفقیت زوج، در همسرداری، تربیت فرزند و برقراری ارتباط موثر و مهارت حل مساله است.

هوش عاطفی، به معنای توانایی شناخت احساسات خود است. یعنی بدانید؛

● چه احساسی دارید؟
● احساس شما روی اطرافیان از جمله همسرتان چه تاثیری دارد؟
● و چطور میتوانید احساس خود را بیان کنید؟

توجه داشته باشید که هنگام تصمیم گیری برای ازدواج، حتی اگر فردی مدارج علمی بالایی را طی کرده است، نمی توان میزان هوش عاطفی او را تایید کرد.
چون امکان دارد فقط اطلاعاتش زیاد باشد . هوش عاطفی در واقع رسیدن به “آگاهی” از طریق “اطلاعات” است و آنچه نوع رفتارهای فرد را تعیین می کند، آگاهی اوست نه اطلاعاتش.

زندگی مشترک را نمی توان تنها با اطلاعات اداره کرد ( مانند بعضی از مراجعان که در جلسات می گویند؛ خیلی کتاب روانشناسی در کتابخانه دارند). هرچه واکنش فرد در شرایط عاقلانه تر باشد ، او از وضعیت هوش عاطفی مناسب تری برخوردار است .

هوش هیجانی بر خلاف بهره ی هوش( IQ) که نسبی و ارثی است، با آموزش و تمرین قابل تقویت است.

آموزش مهارت های ارتباطی، موجب تقویت هوش هیجانی در زمان کوتاه تری می شود که در جلسات زوج درمانی در اولویت کار مشاوران است. به عبارتی وقتی زوج در جلسات یاد می گیرند که هیجان و احساس خود را به راحتی بیان کنند مانند؛ “احساس بی قراری میکنم”، “احساس ناامیدی می کنم”، “می ترسم” و… در واقع در حال تقویت هوش هیجانی خود هستند .

تجربه ی شما از تاثیر هوش هیجانی در رابطه خود چیست؟

امیدوارم این مقاله بهت کمک کرده باشه. اگه راهنمایی بیشتر میخوای به واتساپ م پیام بده.

این مقاله را به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

معایب ازدواج سفید چیست
مقالات

معایب ازدواج سفید چیست

 در جلسات زوج درمانی و مشاوره قبل از ازدواج بارها پیش اومده که وقتی از زوج

ازدواج سفید چیست
مقالات

ازدواج سفید چیست

اینکه ازدواج سفید چیست و چه معایب و فایده ای دارد از موضوعات پر چالشِ

استرس قبل از ازدواج
مقالات

استرس قبل از ازدواج

بارها در بین مراجعینی که در پروسه ازدواج هستن و وارد جلسات مشاوره شدن، شاهد